Visa kaarten worden steeds meer gebruikt om online voor aankopen af te rekenen. Uit cijfers van AXA Bank blijkt dat hun kaarthouders in de eerste vijf maanden van dit jaar 25 procent van hun betalingen bij webwinkels pleegden. In dezelfde periode van 2015 was het online gebruik nog 20 procent, tegenover 80 procent betalen voor aankopen in fysieke winkels. De toename binnen een jaar bedraagt toevallig dus ook 25 procent. Indien deze trend aanhoudt, zal in 2019 vaker online betaald worden dan in fysieke winkels. Indirect is het betaalgedrag van Visa kaarthouders een weerspiegeling van het algemeen koopgedrag van de Belgische consument.
Waarvoor betalen Belgen online
Was het enkele jaren geleden nog zo dat een Visa kredietkaart slechts gebruikt werd voor vrijetijdsinvulling (reizen, shoppen of hobby), uit de AXA Bank gegevens blijkt dat momenteel het online selecteren van de dagelijkse boodschappen een sterke groei doormaakt. Maar liefst 12 procent van de transacties werden in web supermarkten als Colruyt.be, Carrefour.eu en Delhaize.be geregistreerd. Overigens zijn hobbyspullen met een aandeel van 31 procent nog steeds de populairste online aankopen. In deze categorie werd maar voor 11 procent in fysieke winkels met een Visa kaart betaald.
Grootste deel online betalingen bij buitenlandse webwinkels
Een opvallend gegeven is dat wanneer consumenten hun classic of premium Visa kaart van AXA Bank online gebruiken dit overwegend bij niet Belgische ondernemingen gebeurt. Slechts 10 procent van de totale aankopen waren bij Belgische webwinkels. Vermeld dient te worden dat in de data van de bank lokale online vestigingen van bijvoorbeeld de Duitse kledinggigant Zalando (zalando.be) en de Franse supermarktketen Carrefour als Europees worden aanmerkt.
Online betalingen middels Visa kaarten van AXA Bank
- Europees (86%)
- Belgisch (10%)
- Amerikaans of Canadees (3%)
- Andere (1%)