Het Autosalon nadert snel en daarmee ook de langverwachte promoties. Het is echter duidelijk dat de voorwaarden en voordelen van het Autosalon 2023 op zijn minst timide zijn.

Er worden twee soorten promoties verwacht
Gewoonlijk komen ter gelegenheid van het Autosalon van Brussel twee soorten promoties op de markt:
- Banken bieden lage tarieven,
- Fabrikanten bieden aanzienlijke kortingen.
Maar dit jaar lijken de promoties van deze twee acteurs te ontbreken.
Tijdige voorwaarden en voordelen voor het Autosalon 2023
De meeste banken bieden geen verlaagde tarieven voor deze 100e editie van het Autosalon. Dit is des te teleurstellender omdat de leningsvoorwaarden al aanzienlijk minder gunstig zijn dan in januari 2022.
Een zeer concurrerend product
Autoleningen zijn traditioneel een zeer concurrerend product. Met andere woorden, het is een “loss leader” in het bankjargon. Om zich te onderscheiden moeten de spelers dus de beste voorwaarden bieden. En dit zelfs als het betekent dat de marges moeten worden verkleind, want een klant een autolening laten ondertekenen stelt hen in staat veel andere producten aan de klant te verkopen, zoals die in verband met verzekeringen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de strijd tussen de banken ook op het Autosalon in volle gang is. BNP Paribas Fortis, bijvoorbeeld, verstrekt gewoonlijk 50% van zijn leningen op afbetaling op het Autosalon.
Een jaar als geen ander
Toch is 2023 verre van een typisch jaar. U hebt waarschijnlijk nog geen enkele poster in uw krant of op de bushokjes gezien met “ongewone” omstandigheden van Salon 2023. Bovendien hebben de meeste grote spelers op deze markt nog geen informatie hierover vrijgegeven. “Normaal onthullen we onze voorwaarden voor de tentoonstelling midden december. En omdat wij marktleider zijn, volgen de andere banken. Dit jaar is echter ingewikkeld en er is nog niets besloten. We wachten tot het laatste moment”, verklaart Marc Delforge, hoofd leningen bij BNP Paribas Fortis.
Hetzelfde geldt voor Belfius, dat zegt dat zij waarschijnlijk iets zullen aanbieden, maar dat er nog niets is besloten. Hetzelfde geldt voor Crelan/Axa en KBC. “Onze huidige prijzen gelden nog steeds. Maar een verandering is altijd mogelijk tijdens de beurs”, legt de laatste uit.
ING en Agenta: voorlopig de enige uitzonderingen
Tot nu toe hebben alleen ING en Argenta al iets gunstigere voorwaarden voor een beperkte periode aangekondigd:
BNP P. Fortis | KBC | Belfius | ING** | Crelan/Axa | Argenta*** | |
Nieuw “eco”* voertuig | 3,25 % | 3,25 % | 3,44 % | 2,99 % | 3,27 % | 3,09 % |
Nieuw standard voertuig | 3,45 % | 3,45 % | 3,59 % | 2,99 % | 3,47 % | 3,29 % |
* Elektrische, hybride, aardgas- of waterstofvoertuigen of tot 50g CO2/km
** ING Salonvoorwaarden geldig van 9 januari tot en met 16 februari 2023
*** Argenta Beursvoorwaarden geldig van 2 tot en met 31 januari 2023
Het einde van leningen op minder dan 1%.
Hoewel het vergelijken van aanbiedingen voor autoleningen natuurlijk altijd de moeite waard is, moeten we de feiten onder ogen zien: bijna gratis autoleningen tegen minder dan 1% zijn zeker niet meer relevant.
Tarieven stijgen sinds begin 2022
De tarieven voor autoleningen stijgen sinds begin 2022. Zo bood BNP Paribas Fortis in januari vorig jaar een tarief van 0,9% voor een klassiek voertuig en 0,6% voor een ecologisch voertuig. Nu biedt de bank een rente van respectievelijk 3,45% en 3,25%. En dezelfde orde van grootte is te zien bij alle grote spelers op de markt.
Een stijging als gevolg van het anti-inflatiebeleid van de ECB
We beleven dus het einde van een tijdperk dat echter al was aangekondigd door het nieuwe anti-inflatiebeleid van de ECB (Europese Centrale Bank). Nu voor februari al een verdere verhoging van de belangrijkste rentetarieven is aangekondigd, is het voor de bankinstellingen inderdaad ingewikkeld om hun aanbod te verkopen. Bovendien heeft het verschijnsel gevolgen voor alle kredietoplossingen voor particulieren in het algemeen. “De geboden voorwaarden, zowel wat betreft inflatie als andere soorten consumptieve leningen, zijn niet slecht”, rechtvaardigen verschillende spelers zich.
Levertijden ook in het geding
Een andere factor heeft de banken uiteindelijk overtuigd van hun huidige prijsbeleid. Dit zijn de lange levertijden voor nieuwe voertuigen. Bij BNP Paribas Fortis bijvoorbeeld zijn de tarieven voor een bepaald contract sinds 2022 voor 12 maanden bevroren. Dit is een zeer lange verbintenis, vooral wanneer u weet dat de tarieven regelmatig zullen stijgen.
Ook voor de groene leningen voor ecologische voertuigen gelden geen uitzonderlijke voorwaarden. Hoewel overal een preferentieel tarief van ongeveer 0,2% minder wordt aangeboden, is dit vooral een marketingexercitie. Eén voordeel kan echter worden opgemerkt: voor een dergelijke lening staan de meeste kredietverstrekkers de toekenning van een bedrag tot 120% van de prijs van het voertuig toe. Met deze oplossing kunnen klanten dus de kosten van hun aankoop financieren, zoals de installatie van een laadstation thuis.
Aanzienlijk lagere kortingen aan de kant van de fabrikant
Bovendien lijken ook de door de fabrikanten aangeboden voordelen tegen te vallen. Bij de meeste fabrikanten zijn de kortingen namelijk gehalveerd, en soms zelfs meer.
Ten slotte merken wij op dat de meeste merken nu hun kredietoplossingen aanbieden en promoten. Dit doet ons geloven dat dit voor hen een zekerder bron van inkomsten is dan de verkoop van hun voertuigen.